Откровење Свете Тројице

Откровење Свете Тројице. Св. Јован Чудотворац (Максимович)

У Старом Завету има само нејасних указања на Божанску тајну Свете Тројице. Света Библија говори, да је пре стварања човека Бог рекао: "Да створимо човека по образу Нашему и по подобију", чиме се указује, да Бог – није једно Лице. Али колико је Лица у Богу и који су Ови Сабеседници и Сатворитељи – о томе нема указања. И други пут, већ мало јасније, али такође само у видљивом образу три Анђела, открива се Божанска Тројица праведном Аврааму.

У Новом Завету три пута се открива тајна Свете Тројице: у Крштењу, Преображењу и Силаску Светога Духа. У Крштењу је одјекнуо Божански глас: "Ово је Син Мој љубљени", кад је оваплоћени Син Божији, Богочовек, ступио на подвиг спасења човека. Овде је слава Бога Оца и ликовање Његово у виђењу таквог подвига љубави. Бог Син стоји у струјама Јордана у знаку раба, и Бог Дух Свети у виду голуба подржава реч Оца и сведочи о Божанству Сина, Који је смирено приклонио главу под десницу Претече.

У Преображењу су поново одјекнуле оне исте Божанске речи, са додатком: "(Њега) Тога послушајте". Овде је слава Сина Божијег: у Богочовеку човечија природа озарава се Божанском славом. Он се јавља апостолима као свемоћни Владика живих и мртвих, да би потом они, видећи Њега распетога, схватили, да је Господ Исус Христос добровољно примио смрт (слободном вољом), да би схватили славу Божанске љубави!

И, на крају, после Васкрсења и Вазнесења, кад је откривена светим апостолима тајна Божанске љубави и путеви спасења човека, тада се поново свршава (догађа) откровење Свете Тројице у јављању Бога Духа Светога. Овде (откровење) Духа Светога и Његове свемоћне силе, која препорађа и преображава човека на Божанском путу спасења. Овде Дух Свети испуњава обећање Сина и завршава Његово дело спасења. Тако се свршило откровење Свете Тројице: у слави Бога Оца, у слави Бога Сина и у слави Бога Духа Светога. Тако се свршило откровење Свете Тројице јединосушне, јединомоћне, јединомислене и јединославне. Тако се открива Онај (Бог), Који је рекао: "да створимо" (човека) по образу "Нашему".

Тајна стварања света јесте тајна Свете Тројице. Свет је Бог саздао Словом: "рече и постаде". "Словом" света Библија назива Бога Сина. Слово Божије није само звук као наше слово (реч), него је стваралачка Божанска Сила, лично пројављење Премудрости Божије: "У почетку беше Слово" и "Слово беше Бог".

Бог Отац твори свет кроз Сина. Бог Син, Слово Божије, твори свет са Духом Светим, Духом живота, по плану Бога Оца (по нацрту). Света Библија говори, да кад је био саздан свет, Дух Свети "ношаше се " – носио се над светом, који још немаше изгледа (неуобличен). Славјанска реч "ношаше се" не предаје потпуно библијски израз. По јеврејском оригиналу треба разумети не само то, да се Дух Свети налазио – да се носио над оним светом (неуобличеним), него још и то, да је у Њему био особити однос према оном свету, да је Он као загревао њега (онај свет), као квочка (кокошка), која излеже пилиће.

Свет је био љубљен Богом као призвани на учешће у Божанском животу и слави – кроз човека. После грехопада сав вештаствени свет (материјални) доживео је последице тог догађаја и поделио је осуду са човеком. Зато, кад почиње спасење човека, онда се припрема и обновљење светске стихије. На Јордану се поставља основа спасења човека – покајање, и водена стихија призива се да служи обновљењу човека. "Данас се освећује природа вода", - пева Црква на Богојављење: сав вештаствени свет, у лицу водене стихије, призива се да служи новом животу.

Освећује се испочетка вода, пошто је први свет, "небеса и земља су састављени из воде и водом" (2 Пет. 3, 5). У Преображењу се прославља Богочовек. Његова слава није само виђење и образ, него право прослављање и преображење природе човечије и откровење новог живота. Преобразивши се, Господ је показао славу Небеског Својег Царства и славу обожене човечије природе, да би апостоли, видећи потом Његова страдања и поништење, схватили, да је то пут, којим и они ваља да иду, да би у Царству Христовом тако исто сијали том Светлошћу Божанске славе.

У Силаску Светога Духа човек, а кроз њега и цео свет, призива се да се приопшти (придружи) том Божанском животу и слави. Преображава се дух човека, који прима Духа Светога и жели тај нови живот. Дух Свети сишао је на апостоле, а кроз њих и на све, који иду путем спасења. Он је сишао у огњеним језицима: препорађа и преображава сила Светога Духа и спаљује све грешно, и свет улази у нови живот, пошто се очисти огњем (Светога Духа).

Дух Свети даје човеку силу да прими саздани Сином Божијим нови живот, да се приопшти (придружи) и сроди са Њим. При стварању првог света прво је био саздан свет вештаствени, па после човек, и потом је њему дат Богоподобни дух - "и удаху Бог дихање живота". Тако и у саздању обновљеног света прво је била освећена вода – вештаствени свет – у Крштењу; затим – природа човечија – у Преображењу; и на крају се свршило препорађање и преображење духа човечијег – у Силаску Светога Духа.

Коментари

Популарни постови